czwartek, 19 maja 2011

Moje ulubione roślinki - STORCZYKI

Storczyki uprawiam od kilku lat. Wszystkie moje orchidee mieszkają na parapetach. Uwielbiają mało słoneczne miejsce. Nie stosuję jakichś specjalnych zabiegów – poza „rozmową” J. Umieściłam je w przezroczystych doniczkach i zapewniłam odpowiednią wilgotność.
Roślinki te lubią spokojny zakątek okiennego parapetu, gdzie nikt i nic im nie przeszkadza. Denerwują się jedynie, gdy ostrzejsze promienie słońca próbują muskać ich liście. Wtedy gniewają się i kapryszą. Nie powinniśmy ich umieszczać na parapecie okna o ekspozycji zachodniej czy, co gorsza południowej bo wtedy dochodzi do różnego rodzaju poparzeń w wyniku czego storczyki umierają.
 Nie mam specjalnego przygotowania, ani też doświadczenia dlatego cieszy mnie kiedy odwdzięczają się pięknymi kwiatami.  Według mnie decydującymi czynnikami, które musimy uwzględnić przy uprawie storczyków są: światło, ciepło i wilgotność. Na dwa ostatnie czynniki możemy dość łatwo wpływać, natomiast światło uwarunkowane jest konstrukcją budynku. Według poradników – okna wschodnie i zachodnie nadają się najlepiej, lecz decyduje faktyczna ilość wpadającego światła. Na jasnym oknie północnym możemy z powodzeniem uprawiać Paphiopedilum i Phalaenopsis.
Pęd kwiatowy rośnie o każdej porze roku, często jest łukowaty. W moich storczykach zawsze stosuję podpórki i przypinam do nich łodyżki. W przeciwnym razie złamałyby się. Na pędzie jest osadzonych nawet kilkadziesiąt kwiatów o średnicy 3-6 cm. Kwiaty te mają przeróżne ubarwienie – białe, różowe, pomarańczowe i żółte, czasami są prążkowane i cętkowane. Listki zewnętrzne i wewnętrzne są takie same.
Storczyki powinny mieć przepuszczalne podłoże, ponieważ w naturze są to epifity żyjące na dużych drzewach, które spełniają rolę podpór. Od marca do września zasilam kwiatki jedną dawką nawozu dla storczyków co 15 dni, tylko i wyłącznie na wilgotne podłoże. Storczyk powinien mieć wilgotność powietrza na poziomie 60-80%. Ciekawym rozwiązaniem jest ustawianie doniczek na rusztach umieszczonych w kuwetach z wodą.

Moje storczyki podlewam metodą „zanurzenia doniczki”. Należy uważać, aby nie przelać roślinki. Przed każdym następnym podlewaniem najlepiej poczekać aż podłoże przeschnie. Korzenie storczyków nie mogą być ciągle w wodzie, ponieważ szybko gniją.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz